ErP 2015 – Elfogyott a türelmi idő
Még nem érkezett hozzászólás!
Kovács István
ErP 2015 – Elfogyott a türelmi idő
A 2015 egy újabb év, amikor az ErP irányelv – a takarékosabb energiafelhasználású termékek gyártását/forgalmazását előmozdító uniós irányelv – által meghatározott műszaki paraméterek tovább szigorodnak. A cél az, hogy 2020-ra 20%-kal csökkentsük a CO2-kibocsátást. A 2005-ben megalkotott (EuP), majd 2009-ben kiterjesztett (ErP) irányelvek több területet érintő vizsgálata alapján, 2010-ben a ventilátoroknál is meghatározták az elvárt minimális hatásfokokat, amelyek ma már túl vannak a bevezetésen és kötelező jellegűek a gyártók és forgalmazók számára.
ErP Ready
Forrás: Sermeta
Az előírt értékek a teljes konstrukcióra vonatkoznak, azaz ha szabályozóval ellátott a berendezés, akkor azzal együtt, motorral és járókerékkel közösen, így a teljes hatásfok a következőképpen adódik:
ηe = ηr · ηm · ηT · Cm · Cc ,
ahol a tényezők sorrendben: ηr – járókerék hatásfok, ηm – motorhatásfok, ηT – meghajtás hatásfok, Cm – az egyes elemek egymáshoz illesztésének korrekciós tényezője, Cc – a részleges terhelés korrekciós tényezője.
A teljes hatásfok a mért értékekből a következőképpen számítható:
ηe = (Plev / Pbe) · Cc ,
ahol Plev – a kimenő légszállítási teljesítmény és Pbe – a teljes villamos fogyasztás (vezérlő elektronikát is beleértve), Cc – korrekciós tényező vezérléssel ellátott ventilátoroknál.
A 2015-ben elérendő minimális hatásfokok (N) típusfüggők, például egy hátrahajló lapátozású radiális ventilátor esetén 2013-ban 61, 2015-ben viszont már 64 ez az érték.
2015-ben lejárt a türelmi idő, amely átmenetileg lehetővé tette a gyártóknak, forgalmazóknak a készleten lévő ErP előírásokat nem elérő termékek értékesítését. 2015-től már a javításoknál is, ha a régi típus nem megfelelő, új, ErP-t teljesítő ventilátorra lehet csak cserélni.
Visszamenőleg természetesen nem kell mindenhol minden ventilátort azonnal leváltani, hiszen az az erőforrásokkal való takarékosság ellen vétene, de a nagy fogyasztású, folyamatos üzemű gépeknél érdemes lehet felülvizsgálni egy-egy csere gazdaságosságát.
Az aerodinamikai fejlesztésekkel már csak igen-igen csekély hatásfokjavulás érhető el, de a fenti képletben a motor hatásfoka is szerepel, ahol már jelentős előrelépést tudunk felmutatni. A hagyományos AC hajtástechnika, bár kiforrott és bizonyított, főleg szabályozott üzemben viszonylag alacsony hatásfokkal üzemel. Helyette az állandó mágnesekkel rendelkező, elektromosan kommutált EC meghajtás használata figyelemre méltó, 10 – 50% javulást is jelenthet. Jellemzően drágább gépek, mint AC társaik, de ha ki tudjuk használni a használni a technológia előnyeit, ez a többletköltség elenyészik.
További részletek lapunk 2015/1-2-es számának nyomtatott változatában található, illetve a teljes cikk pdf-formátumban is rendelkezésre áll (regisztráltaknak havonta egy alkalommal, előfizetőknek korlátlanul).