50 éves a frekvenciaváltó
Még nem érkezett hozzászólás!
Zajácz János
50 éves a frekvenciaváltó
50 éve kezdődött meg a hajtástechnikát forradalmasító frekvenciaváltók sorozatgyártása. Áttekintjük, miért volt forradalmi a hatás
A villamos hajtástechnikában már régóta ismert a rövidrezárt forgórészű aszinkron motorok alacsony karbantartásigényű, egyszerű felépítése. A szabályozásuk viszont sokáig csak nagy nehézségek árán volt lehetséges, ezért a forgó átalakító gépcsoportokról táplált aszinkron motorokat ki is szorították a különféle egyenáramú hajtások. A korai, szabályozott aszinkron gépes hajtásoknak a forgó átalakító miatt magas bekerülési költség, komplikált felépítés, nagy tömeg és alacsony megbízhatóság volt a hátrányuk. Az iparban a könnyen kézben tartható és viszonylag egyszerűen szabályozható külső gerjesztésű egyenáramú motorok, a vontatásban pedig a soros vagy vegyes gerjesztésű egyenáramú gépek vették át az uralmat a múlt század ötvenes éveitől. Az egyszerűbb felépítésű és könnyebben kezelhető szabályozási módok azonban nem homályosították el az egyenáramú gépek hátrányait, csak átmenetileg váltak kevesebb kompromisszummal használható és jobb tulajdonságú hajtásokká a váltakozó áramúakhoz képest.
Azonban az egyenáramú motorok nagy mérete, tömege, a kedvezőtlen kommutációs jelenségek és a folyamatos karbantartást igénylő, kopó szénkefék a kutatásokat és a fejlesztési próbálkozásokat a rövidrezárt forgórészű vagy kalickás aszinkron gépek irányába vitték.
A cikk teljes terjedelmében lapunk 2018/4-es számának nyomtatott változatában található meg, illetve pdf-formátumban is letölthető (előfizetőknek korlátlanul, regisztráltaknak viszont havonta csak egy alkalommal!).