Épületgépészet, oktatás, tudomány
Még nem érkezett hozzászólás!
Dr. Garbai László - Dr. Jasper Andor PhD
Épületgépészet, oktatás, tudomány
Dr. Barótfi István tanszékvezető egyetemi tanár kitűnő cikkében (Magyar Épületgépészet 2010/11, [1]) az épületgépészet több évtizedes gondjára mutat rá: az épületgépészet helye és rangja a mérnöki tudományokban, a gyakorlat és elmélet viszonya, kapcsolatuk a többi gépészeti ággal.
E sorok írója naponta többször felteszi a kérdést: az épületgépészeti felsőoktatás képzési céljainak megfogalmazásakor mennyire hallgassunk az úgynevezett gyakorlati szakemberekre, akik a végzett mérnökök kezén keresik a vasport és az olajat, vagy csak a sznobokkal törődjünk, akik az úgynevezett tudományos karakter jegyeit kérik számon az oktatott tárgyakban. Azonnali „hadrafoghatóság” vagy olyan készségek és tudásbázis, amelynek birtokában a fiatal mérnökök például 3 kiviteli terv mély analízisét követően, kritikai álláspontot kialakítva, képesek egy jobbat, egy olcsóbbat és biztonságosabbat tervezni. E sorok írója ez utóbbi mellett teszi le a voksát. A dichotómia szerint feltett kérdés és aszerint kialakított válasz többnyire nem jó. Nem vagy-vagy, hanem és-és! A „hamleti monológ” ismerete nem ad eligazítást.
Az épületgépész tárgyak oktatói persze nincsenek könnyű helyzetben. A „tudományosabb” karakterű tárgyak oktatói részéről titkoltan vagy észrevehetően „történelmileg” jelen van a lekicsinylés és a „tudományosság” számonkérése. Különösen súlyosan jelentkezik ez a probléma a tudományos fokozatok megszerzésének folyamatában, a doktori cselekmény során, ahol új tudományos tézisek formájában kell testet öltenie egyegy valós, látható, fontos probléma megoldásának.
Sem az egyik, sem a másik oldal, a gyakorlati mérnökök és a „tudós sznobok” nem értik az alapproblémát: tudomány és gyakorlat ugyanannak a dolognak, egy reális, valóságos, gondokat okozó probléma megoldásának elválaszthatatlanul összetartozó két oldala. A kedves olvasó írja fel egy szalag egyik oldalára a gyakorlat szót, a másik oldalára az elmélet szót, és készítsen belőle Moebius-szalagot. A két szó egy oldalra kerül. A problémamegoldó és az igényes tervező mérnöknek, tudósnak munkája során be kell járnia a Moebiusszalagot.
A tudomány és az elmélet a gyakorlat igazságát keresi, azt írja le, megmagyarázza, helyesli, és megnyugtatja a tervezőt, hogy terve összhangban van a természet törvényeivel. Az elmélet ismeretében határozhatjuk meg a tervezett rendszer működőképességének korlátait, az elmélet biztosíthatja a „jóteljesítést”.