Oktatási épületek energetikai vizsgálata
Még nem érkezett hozzászólás!
Bodó Béla
Oktatási épületek energetikai vizsgálata
Nowadays the energy saving in the building sector is one of the main research directions in European countries. Since 2006 there is a calculation method developed to determine the energy class of buildings.
Unfortunately people do not realize the importance of the energy certificate. It is of high importance to know the thermal quality of building envelope, energy efficiency of boilers, heating, cooling and air conditioning systems. In this paper the energy analysis of two educational buildings is presented.Ashort presentation of energy saving solutions is done and the payback time calculated. The owners should choose carefully the specialist in order to get useful information about the energy quality of their houses.
2009. január 1-vel lépett hatályba a 176/2008. (VI. 30.) Kormányrendelet [1], amely Magyarországon is kötelezővé teszi az épületek energetikai tanúsítását a következők szerint:
A rendelet összhangban van a 2002/90/EC irányelvvel, és mindenben megfelel az irányelv előírásainak.
Az energetikai minőséget minden esetben a vizsgált épület, illetve önálló rendeltetési egység összesített energetikai mutatójának és a vizsgált épület geometriai méreteivel és rendeltetésével azonos, a minimumkövetelményeknek éppen megfelelő, viszonyítási alapként szolgáló épület, illetve önálló rendeltetési egység összesített energetikai mutatójának százalékban kifejezett arányával kell jellemezni. A vizsgált épület, illetve önálló rendeltetési egység összesített energetikai jellemzője és a viszonyítási alap arányának százalékban kifejezett értéke alapján meghatározható az önálló rendeltetési egység minőségi osztálya, ami lehet rossz (I) vagy fokozottan energiatakarékos (A+).
A számításokat a 7/2006. TNM rendeletben meghatározott módszer szerint végezzük és az épület összesített energetikai jellemzőjét primer energiában kell megadni. Referenciaként a földgázt választották, és ehhez viszonyítva határozták meg a többi energiahordozóra vonatkozó primer energia átváltási tényezőt.
Hazánkban az oktatási intézmények épületei energetikai szempontból igen eltérő minőségűek. Vannak új építésűek, amelyek üzemeltetési költségei kedvezőek, és vannak rendkívül rossz energetikai és szerkezeti jellemzőkkel rendelkező épületek is. A következőkben két oktatási épület energetikai vizsgálatát végezzük el és vonjunk le a tanulságokat a kapott eredményekből. A két épület közül az egyik a hatvanas évek végén, a másik a hetvenes évek elején épült hasonló technológiával, energetikai szempontból mégis jelentős eltérést mutatnak.